• WISKUNDEBOEKEN
  • VOOR SCHOOL, STUDIE EN WERK
  • MEER DAN 150 TITELS!

Wortels van de Wiskunde

Een historisch overzicht voor leraren en anderen

William P. Berlinghoff, Fernando Q. Gouvêa

€ 28,-

incl. 9% BTW

Waar komt de wiskunde vandaan? Wie bedacht al die rekensymbolen, en waarom? Wat is het verhaal achter π? ...negatieve getallen? ...het metrieke stelsel? ...kwadratische vergelijkingen? ...sinus en cosinus? ...logaritmen? Deze vragen en vele andere worden beantwoord in 30 los te lezen schetsen, op een informele en prettige manier, toegankelijk voor leraren, studenten en anderen die nieuwsgierig zijn naar de geschiedenis van wiskundige ideeën.

Deel: Epsilon Uitgaven 84 | ISBN: 9789050411776 | Druk: 4, 2019 (Tweede Editie) | Aantal pagina’s: 274 | Onderwerp: geschiedenis van de wiskunde | Doelgroep: studenten hogeschool, studenten universiteit, leraren en leraren in opleiding, algemeen geïnteresseerden

Op voorraad

William Berlinghoff was hoogleraar wiskunde aan de Southern Connecticut State University en bijzonder hoogleraar wiskunde aan Colby College in Waterville, Maine. Hij gaf regelmatig een wiskundevak aan Liberal Arts studenten, waarbij hij de historische ontwikkelingen van het vakgebied een grote rol liet spelen. Hij is (co-)auteur van verscheidene wiskundeboeken voor Liberal Arts studenten, waaronder A Mathematics Sampler. Hij was ook een van de hoofdauteurs van een lesmethode voor middelbare scholen, getiteld MATH Connections.

Fernando Gouvêa is hoogleraar wiskunde aan Colby College, waar hij onder andere college geeft over geschiedenis van de wiskunde. Hij heeft deelgenomen aan het Institute for the History of Mathematics and its Use in Teaching, georganiseerd door de Mathematical Association of America (MAA). Hij is redacteur van MAA Reviews en van de Carus Mathematical Monographs-reeks. Naast dit boek schreef hij p-adic Numbers: an Introduction, A Guide to Groups, Rings, and Fields.

De vertalers:

Desiree van den Bogaart (1977) heeft tien jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt en is nu lerarenopleider wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Zij verzorgt daar onder andere colleges over geschiedenis van de wiskunde voor de bachelor- en masteropleiding. In 2019 is zij begonnen aan een promotieonderzoek.

Jeanine Daems (1980) is lerarenopleider wiskunde aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast geeft ze een vak over geschiedenis van de wiskunde aan leraren in opleiding aan de Universiteit Utrecht. Ze vormde samen met Ionica Smeets de Wiskundemeisjes en schreef met haar een weblog, columns voor de Volkskrant en het boek Ik was altijd heel slecht in wiskunde. Verder is ze redactielid van Pythagoras en van de Zebra-reeks en heeft ze jarenlang wiskundige zomerkampen voor jongeren van stichting Vierkant voor Wiskunde begeleid.

 

Geschiedenis in de wiskundeles
De geschiedenis van de wiskunde in een grote notendop

Schetsen:

  1. Alles telt: Het noteren van gehele getallen
  2. Daar kun je mee lezen en schrijven: De herkomst van de rekensymbolen
  3. Als niets komt tot iets: De oorsprong van nul
  4. Gebroken getallen: Breuken noteren
  5. Minder dan niets?: Negatieve getallen
  6. Met stappen van tien: Meten en wegen
  7. Het meten van de cirkel: Het verhaal van π
  8. De cossische kunst: Toen x nog onbekend was
  9. Rechtlijnig denken: Het oplossen van eerstegraads vergelijkingen
  10. De dingen die voorbij gaan: Kwadratische vergelijkingen
  11. Italiaanse intriges: Het oplossen van derdegraads vergelijkingen
  12. Vierkant achter de driehoek: De stelling van Pythagoras
  13. Een machtig bewijs: De laatste stelling van Fermat
  14. Pure schoonheid: De vlakke meetkunde van Euclides
  15. Volmaakt in vorm: De platonische veelvlakken
  16. Vormen vangen in getallen: Coördinaatmeetkunde
  17. Van onmogelijk naar onmisbaar: Complexe getallen
  18. Beter ten halve gekeerd: Sinus en cosinus
  19. Grenzen verleggen: De niet-euclidische meetkundes
  20. Een ander perspectief: Projectieve meetkunde
  21. Het is maar een spelletje: Het begin van de kansrekening
  22. Het duiden van data: Statistiek wordt een wetenschap
  23. Mechanisch denken: Rekenmachines
  24. Dan en slechts dan als: Logica en Boole-algebra
  25. Het tellen voorbij: Oneindigheid en verzamelingenleer
  26. Uit de schaduw treden: De tangensfunctie
  27. Tellen en noemen: Logaritmen
  28. Hoe je het ook wendt of klieft: Kegelsneden
  29. Ongepast: Irrationale getallen
  30. Langs elkaar heen: Van raaklijn naar afgeleide

Meer informatie

De schetsen worden voorafgegaan door een ruim vijftig pagina’s tellend overzicht van het volledige panorama van de geschiedenis van de wiskunde, een rondleiding langs de belangrijkste personen, gebeurtenissen en ontwikkelingen die de wiskunde zoals we die nu kennen gevormd hebben. Daarnaast bevat het boek veel suggesties voor verder lezen. Dit boek is oorspronkelijk een Amerikaanse uitgave, geschreven door William P. Berlinghoff en Fernando Q. Gouvêa, en is vertaald naar het Nederlands door Desiree van den Bogaart en Jeanine Daems. De vertaling bevat een extra paragraaf met suggesties voor Nederlandstalige literatuur en voor bronnen waarin meer informatie gevonden kan worden over specifieke aspecten van de geschiedenis van de wiskunde in Nederland. Deze tweede editie bevat vijf extra schetsen ten opzichte van de eerste editie.