Wiskunde bij de les
Makkelijker kan ik het niet maken, wel leuker
Rob van Oord
€ 20,-
incl. 9% BTW
Een boek met inspirerende ideeën voor de wiskundeles!
Rob van Oord was van 1974 tot 2014 een markante wiskundeleraar op het Coenecoop College. Gewaardeerd door leerlingen om zijn originele aanpak, de liefde voor zijn vak en soms heel aparte lessen. Collega’s kennen hem van workshops bij de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en de Nationale Wiskunde Dagen, waarbij hij steeds weer wist te verrassen met originele lesideeën die ook nog eens heel toepasbaar waren. Ook na zijn pensioen is hij op beide terreinen actief gebleven. De weerslag van die veel meer dan veertig jaar liefde voor zijn vak vind je terug in dit boek.
ISBN: 9789050411912 | Druk: 1, 2022 | Aantal pagina’s: 128 | Doelgroep: vmbo, onderbouw havo/vwo, bovenbouw havo/vwo
Rob van Oord was van 1974 tot 2014 wiskundeleraar op het Coenecoop College in Waddinxveen.
Onderbouw
- Bouwplaten van een kubus
- Symmetrie: verkeersborden en logo’s verzamelen
- Zingen voor een hogere macht
- Pythagoras met knippen
- Vazen vullen en grafieken
- Slingeren aan een touwtje
- Kermis in de klas
- Goniometrie in de praktijk
Bovenbouw
- Japanse puzzels
- Valentijnharten vlechten
- Origami, vogel en kerstster
- Origami architectuur
- Opvouwbare halve bol
- Tangram
- Pi-dag
- De worteltruc
- Geboorte van het getal e
- Hoek van een A4 omvouwen
- Laagste punt onder een katrol
- De inhoud van een (halve) bol
- Lade in een cilinderkastje
- De astroïde
- Cellofaan van koffiepakken
- Munten en dobbelstenen gooien
- Het driedeurenprobleem
- Minilotto
- Kruisgewelf
- Lampenkappen
- Inpakken van een kubus
- Inhoud van bakjes
- Van vlak naar volume
- Het patatzakprobleem
- Verdelen
- Trisectie van een hoek
- Kegelsneden vouwen
- Wiskunde, wat zit daar in?
- Wiskunde, wat komt daar uit?
- De regelmatige vijfhoek en de gulden snede
Werkvormen
- Rol de dobbelsteen
- Levende dieren Ganzenbordspel
- Do Now
- Duootjes doorschuiven
- Speeddaten met wiskundige opdrachten
- Estafettes / wedstrijdjes
- Pietenexamen
- Praktische Opdracht met parabolen
- Project met Smarties
- Zebra-boekjes
- Kubuswoning bezoeken
Wat vonden de leerlingen van mijn lessen?
- Video Duizend jaar voor de klas
- Kaartjes om groepjes te maken
- Bijlage hoofdstuk 1
- Bijlage hoofdstuk 2
- Bijlage hoofdstuk 3
- Bijlage hoofdstuk 4
- Bijlage hoofdstuk 5
- Bijlage hoofdstuk 6
- Bijlage hoofdstuk 8
- Bijlage hoofdstuk 9
- Bijlage hoofdstuk 11
- Bijlage hoofdstuk 12
- Bijlage hoofdstuk 13
- Bijlage hoofdstuk 14
- Bijlage hoofdstuk 15
- Bijlage hoofdstuk 18
- Bijlage hoofdstuk 23
- Bijlage hoofdstuk 26
- Bijlage hoofdstuk 27
- Bijlage hoofdstuk 28
- Bijlage hoofdstuk 29
- Bijlage hoofdstuk 32
- Bijlage hoofdstuk 33
- Bijlage hoofdstuk 34
- Bijlage hoofdstuk 35
- Bijlage hoofdstuk 38
- Bijlage hoofdstuk 41
- Bijlage hoofdstuk 42
- Bijlage hoofdstuk 43
- Bijlage hoofdstuk 44
- Bijlage hoofdstuk 45
- Bijlage hoofdstuk 46
- Bijlage hoofdstuk 47
- Bijlage hoofdstuk 48
- Workshop NWD 2004 Makkelijker kan ik het niet maken
- Workshop NWD 2007 Cellofaan van koffiepakken
- Workshop NWD 2010 Schrappen van Praktische Opdrachten
- Workshop NWD 2012 Verpakkingen
- Workshop NWD 2013 Hoe schiet je op (met) een zebra?
- Workshop NWD 2015 (Ver)delen, (ver)schuiven, ...
- Workshop NWD 2016 Van vlak naar volume
- Workshop NWD 2017 Van een som uit het boek naar een leuke les
- Workshop NWD 2019 Wiskunde daar zit wat in
- Workshop NWD 2020 Wiskunde daar komt wat uit
- Errata
Meer informatie
Rob zegt er zelf over:
"Tijdens mijn loopbaan heb ik elke mogelijkheid aangegrepen om mijn lessen uitdagender, spannender en leuker te maken. Een blije leerling is gemotiveerder. En daarvan word ik ook weer enthousiast. Ik las iets van een collega, zag een mooi voorbeeld op een lezing, of liep zelf tegen iets bijzonders aan. Ik hoorde over bijzondere werkvormen. Vaak liet ik leerlingen in groepjes werken of koos ik een wedstrijdvorm. Waar mogelijk deed ik de lesstof een concreet jasje aan. Eerst maar eens tekenen, knippen en vouwen.
In workshops heb ik mijn ervaringen gedeeld met collega’s. Ik heb mijn ideeën in dit boek bij elkaar gezet. Volgens mij bestond zo’n boek nog niet. Iedereen kan op zijn of haar eigen manier gebruikmaken van deze voorbeelden. Op de bijbehorende website kunnen naar hartenlust werkbladen en kant en klare opgavenseries, sheets om groepjes mee in te delen, varianten op de thema’s, worden gedownload. Als je in een les centraal start met een boeiende werkvorm dan houd je de leerlingen bij de les.
Er zijn ook voorbeelden die niet direct over de lesstof van het curriculum gaan maar over wiskunde die je bij de les kunt inzetten, als verrijking, als verdieping. En dan zijn er de speciale dagen in het jaar die om een aparte les vragen, zoals 5-12, 14-2, 14-3, de laatste lessen voor de … Ik daag collega’s uit om Wiskunde bij de les te gaan uitproberen. Het levert mooie momenten op. En, waar je het vooral voor doet, leerlingen houden plezier in je vak. Maar wat vonden mijn leerlingen er zelf van? Ik laat enkele van hen aan het woord."