• WISKUNDEBOEKEN
  • VOOR SCHOOL, STUDIE EN WERK
  • MEER DAN 150 TITELS!

Wiskunde bij de les

Makkelijker kan ik het niet maken, wel leuker

Rob van Oord

€ 20,-

incl. 9% BTW

Rob van Oord was van 1974 tot 2014 een markante wiskundeleraar op het Coenecoop College. Gewaardeerd door leerlingen om zijn originele aanpak, de liefde voor zijn vak en soms heel aparte lessen. Collega’s kennen hem van workshops bij de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en de Nationale Wiskunde Dagen, waarbij hij steeds weer wist te verrassen met originele lesideeën die ook nog eens heel toepasbaar waren. Ook na zijn pensioen is hij op beide terreinen actief gebleven. De weerslag van die veel meer dan veertig jaar liefde voor zijn vak vind je terug in dit boek.

ISBN: 9789050411912 | Druk: 1, 2022 | Aantal pagina’s: 128 | Doelgroep: vmbo, onderbouw havo/vwo, bovenbouw havo/vwo

Op voorraad

Rob van Oord was van 1974 tot 2014 wiskundeleraar op het Coenecoop College in Waddinxveen.

Onderbouw

  1. Bouwplaten van een kubus
  2. Symmetrie: verkeersborden en logo’s verzamelen
  3. Zingen voor een hogere macht
  4. Pythagoras met knippen
  5. Vazen vullen en grafieken
  6. Slingeren aan een touwtje
  7. Kermis in de klas
  8. Goniometrie in de praktijk

Bovenbouw

  1. Japanse puzzels
  2. Valentijnharten vlechten
  3. Origami, vogel en kerstster
  4. Origami architectuur
  5. Opvouwbare halve bol
  6. Tangram
  7. Pi-dag
  8. De worteltruc
  9. Geboorte van het getal e
  10. Hoek van een A4 omvouwen
  11. Laagste punt onder een katrol
  12. De inhoud van een (halve) bol
  13. Lade in een cilinderkastje
  14. De astroïde
  15. Cellofaan van koffiepakken
  16. Munten en dobbelstenen gooien
  17. Het driedeurenprobleem
  18. Minilotto
  19. Kruisgewelf
  20. Lampenkappen
  21. Inpakken van een kubus
  22. Inhoud van bakjes
  23. Van vlak naar volume
  24. Het patatzakprobleem
  25. Verdelen
  26. Trisectie van een hoek
  27. Kegelsneden vouwen
  28. Wiskunde, wat zit daar in?
  29. Wiskunde, wat komt daar uit?
  30. De regelmatige vijfhoek en de gulden snede

Werkvormen

  1. Rol de dobbelsteen
  2. Levende dieren Ganzenbordspel
  3. Do Now
  4. Duootjes doorschuiven
  5. Speeddaten met wiskundige opdrachten
  6. Estafettes / wedstrijdjes
  7. Pietenexamen
  8. Praktische Opdracht met parabolen
  9. Project met Smarties
  10. Zebra-boekjes
  11. Kubuswoning bezoeken

Wat vonden de leerlingen van mijn lessen?

Meer informatie

Rob zegt er zelf over:
"Tijdens mijn loopbaan heb ik elke mogelijkheid aangegrepen om mijn lessen uitdagender, spannender en leuker te maken. Een blije leerling is gemotiveerder. En daarvan word ik ook weer enthousiast. Ik las iets van een collega, zag een mooi voorbeeld op een lezing, of liep zelf tegen iets bijzonders aan. Ik hoorde over bijzondere werkvormen. Vaak liet ik leerlingen in groepjes werken of koos ik een wedstrijdvorm. Waar mogelijk deed ik de lesstof een concreet jasje aan. Eerst maar eens tekenen, knippen en vouwen.
In workshops heb ik mijn ervaringen gedeeld met collega’s. Ik heb mijn ideeën in dit boek bij elkaar gezet. Volgens mij bestond zo’n boek nog niet. Iedereen kan op zijn of haar eigen manier gebruikmaken van deze voorbeelden. Op de bijbehorende website kunnen naar hartenlust werkbladen en kant en klare opgavenseries, sheets om groepjes mee in te delen, varianten op de thema’s, worden gedownload. Als je in een les centraal start met een boeiende werkvorm dan houd je de leerlingen bij de les.
Er zijn ook voorbeelden die niet direct over de lesstof van het curriculum gaan maar over wiskunde die je bij de les kunt inzetten, als verrijking, als verdieping. En dan zijn er de speciale dagen in het jaar die om een aparte les vragen, zoals 5-12, 14-2, 14-3, de laatste lessen voor de … Ik daag collega’s uit om Wiskunde bij de les te gaan uitproberen. Het levert mooie momenten op. En, waar je het vooral voor doet, leerlingen houden plezier in je vak. Maar wat vonden mijn leerlingen er zelf van? Ik laat enkele van hen aan het woord."